CZCIONKA:
KONTRAST:

Strona główna Działu Nauki Politechniki Opolskiej

PROJEKTY
BADAWCZE
DYSCYPLINY
NAUKOWE
NAGRODY
I SYPENDIA
SZKOŁA
DOKTORSKA
AWANSE
NAUKOWE

Dział Nauki

1. Dział Nauki wykonuje zadania związane z obsługą administracyjną prowadzonych w Uczelni:

  1. badań naukowych i prac rozwojowych;
  2. awansów naukowych;
  3. szkoły doktorskiej.

2. Do zakresu działania Działu Nauki, w części o której mowa w ust. 1 pkt I należy, w szczególności:

  • koordynowanie i realizacja działań wynikających z nadzoru prorektora ds. nauki i rozwoju nad działalnością związaną z rozwojem dyscyplin naukowych;
  • opracowywanie, we współpracy z pionem kwestora i wydziałami Uczelni, rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w Uczelni;
  • obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem o finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych wspierających naukę, prowadzonych w ramach:
  1. działalności naukowej dyscyplin naukowych,
  2. programów badawczych finansowanych z budżetu państwa, w tym programów:
    • NCN,
    • badawczych ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego,
    • dla naukowców i doktorantów NAWA;
  • obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem o środki finansowe na utrzymanie aparatury naukowo-badawczej, stanowiska badawczego (SPUB) lub na utrzymanie specjalnej infrastruktury informatycznej (SPUBi);
  • obsługa i koordynowanie działań związanych z wnioskowaniem o finansowanie działalności mającej na celu popularyzację nauki, ogłaszanych na podstawie ustawy;
  • obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem i realizacją projektów finansowanych z FNP;
  • wsparcie i nadzór nad formalnym i merytorycznym rozliczaniem działań, o których mowa w pkt 3-6;
  • gromadzenie dokumentacji dotyczącej realizowanych projektów badawczych w zakresie zawieranych umów i sprawozdań z ich realizacji;
  • koordynowanie działań związanych z wnioskowaniem i zawieraniem umów o przyznanie stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;
  • koordynowanie działań związanych z występowaniem o nagrody dla nauczycieli akademickich, w tym nagród:
  1. rektora za osiągnięcia naukowe,
  2. ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki,
  3. Prezesa Rady Ministrów,
  4. naukowych Wydziału IV Nauk Technicznych PAN;
  • przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących finansowania, realizacji i rozliczania badań naukowych;
  • opracowywanie we współpracy z innymi jednostkami Uczelni sprawozdania GUS PNT-01/s, z działalności B+R w szkołach wyższych, PNT-05, MN-01;
  • przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej ze sprawozdawczością z działalności naukowo-badawczej Uczelni dla potrzeb ministerstwa, GUS oraz władz Uczelni;
  • informowanie pracowników Uczelni o aktualnych konkursach z zakresu badań naukowych finansowanych ze środków budżetowych i pozabudżetowych na naukę;
  • prowadzenie rejestrów dotyczących działalności naukowo-badawczej w Uczelni;
  • prowadzenie działalności doradczo-konsultacyjnej w zakresie formalno-prawnych aspektów finansowania działalności badawczej;
  • prowadzenie rejestru oświadczeń pracowniczych o dziedzinie i dyscyplinie oraz oświadczeń o zgodzie na zaliczenie pracowników do liczby osób prowadzących działalność naukową;
  • koordynacja obsługi administracyjnej rad naukowych dyscyplin;
  • wsparcie naukowców i współpraca z jednostkami w zakresie działań związanych z ewaluacją jakości działalności naukowej;
  • aktualizacja bazy konferencji naukowych organizowanych lub współorganizowanych przez jednostki Uczelni;
  • prowadzenie strony internetowej Działu Nauki;
  • wsparcie jednostek organizacyjnych w uzupełnianiu danych dotyczących działalności naukowej w systemie POL-on;
  • pełnienie funkcji administratora merytorycznego modułu projekty Teta Constellation;
  • organizowanie szkoleń i spotkań dotyczących finansowania działalności naukowo-badawczej;
  • utrzymywanie kontaktów i prowadzenie współpracy z instytucjami finansującymi działalność w zakresie nauki.

3. Do zakresu działania Działu Nauki w części, o której mowa w ust. 1 pkt II należy szczególności:

  • wsparcie czynności administracyjno-wykonawczych związanych z prowadzeniem w Uczelni postępowań w sprawie nadania stopnia doktora i doktora habilitowanego;
  • opracowanie we współpracy z radami naukowymi dyscyplin projektów aktów wewnętrznych regulujących sposób prowadzenia postępowań awansowych w Uczelni;
  • współpraca z radami naukowymi dyscyplin oraz komisjami awansu w zakresie prowadzonych postępowań awansowych;
  • monitorowanie przebiegu realizacji postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora;
  • kompletowanie materiałów dotyczących postępowań, o których mowa w pkt 4, na posiedzenia senatu;
  • przekazywanie do Biura Organizacyjno-Prawnego danych wymaganych do umieszczenia w BIP;
  • koordynowanie działań związanych z przygotowaniem dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, w związku z uroczystością ich wręczenia;
  • aktualizacja strony internetowej Działu Nauki w zakresie prowadzonych postępowań, o których mowa w pkt 4;
  • utrzymywanie kontaktu i współpraca z Centralną Komisją ds. Stopni i Tytułów oraz Radą Doskonałości Naukowej w zakresie formalnym prowadzonych postępowań, o których mowa w pkt 4, w tym przekazywanie wymaganej dokumentacji;
  • prowadzenie rejestrów dotyczących awansów naukowych pracowników;
  • udział w opracowaniu sprawozdania S-12 w zakresie danych dotyczących awansów naukowych.

4. Do zakresu działania Działu Nauki w części, o której mowa w ust. 1 pkt III należy, w szczególności:

  • wsparcie administracyjne dyrektora szkoły doktorskiej w zakresie zadań przewidzianych w regulaminie szkoły doktorskiej;
  • prowadzenie spraw związanych z budżetem szkoły doktorskiej oraz planowanie i ewidencja wydatków;
  • prowadzenie spraw administracyjnych związanych z rekrutacją do szkoły doktorskiej;
  • prowadzenie spraw administracyjnych związanych z przebiegiem kształcenia w szkole doktorskiej;
  • gromadzenie dokumentacji przebiegu kształcenia w szkole doktorskiej, w tym teczek osobowych doktorantów;
  • obsługa uczelnianych systemów informatycznych w zakresie dotyczącym szkoły doktorskiej;
  • przygotowywanie i przekazywanie decyzji i innych pism w indywidualnych sprawach doktoranta związanych z kształceniem w szkole doktorskiej;
  • wsparcie w organizacji wydarzeń związanych z działalnością szkoły doktorskiej;
  • obsługa ELD – elektronicznej legitymacji doktoranta;
  • wydawanie zaświadczeń na prośbę doktorantów, przyjmowanie ich podań do dyrektora szkoły doktorskiej oraz informowanie o podjętych decyzjach;
  • obsługa spraw związanych z wypłatą stypendiów doktorantom;
  • obsługa administracyjna spraw socjalno-bytowych doktorantów;
  • przygotowanie i wydawanie dokumentów związanych z ukończeniem kształcenia w szkole doktorskiej;
  • obsługa administracyjna prac rady naukowej oraz rady interdyscyplinarnej szkoły doktorskiej;
  • obsługa strony internetowej szkoły doktorskiej;
  • współpraca z samorządem doktorantów oraz koordynatorami ds. dyscyplin naukowych;
  • wsparcie dyrektora szkoły doktorskiej w opracowywaniu projektów aktów wewnętrznych regulujących pracę oraz tryb realizacji zadań szkoły doktorskiej;
  • udział w opracowaniu sprawozdania S-12 w zakresie danych dotyczących doktorantów;
  • udział w pracach związanych z układaniem planów zajęć w szkole doktorskiej na podstawie programu kształcenia;
  • przygotowywanie i wysyłanie do Działu Kształcenia zleceń na zajęcia, o których mowa w pkt 19;
  • informowanie doktorantów o aktualnych konkursach, konferencjach, stażach i innych formach wsparcia.

5. Do zakresu działania Działu Nauki należy również:

  • wprowadzanie i aktualizowanie w systemie POL-on danych z zakresu działalności Działu Nauki, zgodnie z zasadami określonymi zarządzeniem rektora;
  • wsparcie obsługi administracyjnej prowadzonych w Uczelni studiów doktoranckich;
  • prowadzenie spraw zainicjowanych przez rektora lub prorektora ds. nauki i rozwoju.