Dział Nauki
1. Dział Nauki wykonuje zadania związane z obsługą administracyjną prowadzonych w Uczelni:
- badań naukowych i prac rozwojowych;
- awansów naukowych;
- szkoły doktorskiej.
2. Do zakresu działania Działu Nauki, w części o której mowa w ust. 1 pkt I należy, w szczególności:
- koordynowanie i realizacja działań wynikających z nadzoru prorektora ds. nauki i rozwoju nad działalnością związaną z rozwojem dyscyplin naukowych;
- opracowywanie, we współpracy z pionem kwestora i wydziałami Uczelni, rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w Uczelni;
- obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem o finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych wspierających naukę, prowadzonych w ramach:
- działalności naukowej dyscyplin naukowych,
- programów badawczych finansowanych z budżetu państwa, w tym programów:
- NCN,
- badawczych ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego,
- dla naukowców i doktorantów NAWA;
- obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem o środki finansowe na utrzymanie aparatury naukowo-badawczej, stanowiska badawczego (SPUB) lub na utrzymanie specjalnej infrastruktury informatycznej (SPUBi);
- obsługa i koordynowanie działań związanych z wnioskowaniem o finansowanie działalności mającej na celu popularyzację nauki, ogłaszanych na podstawie ustawy;
- obsługa i koordynacja działań związanych z wnioskowaniem i realizacją projektów finansowanych z FNP;
- wsparcie i nadzór nad formalnym i merytorycznym rozliczaniem działań, o których mowa w pkt 3-6;
- gromadzenie dokumentacji dotyczącej realizowanych projektów badawczych w zakresie zawieranych umów i sprawozdań z ich realizacji;
- koordynowanie działań związanych z wnioskowaniem i zawieraniem umów o przyznanie stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców;
- koordynowanie działań związanych z występowaniem o nagrody dla nauczycieli akademickich, w tym nagród:
- rektora za osiągnięcia naukowe,
- ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki,
- Prezesa Rady Ministrów,
- naukowych Wydziału IV Nauk Technicznych PAN;
- przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących finansowania, realizacji i rozliczania badań naukowych;
- opracowywanie we współpracy z innymi jednostkami Uczelni sprawozdania GUS PNT-01/s, z działalności B+R w szkołach wyższych, PNT-05, MN-01;
- przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej ze sprawozdawczością z działalności naukowo-badawczej Uczelni dla potrzeb ministerstwa, GUS oraz władz Uczelni;
- informowanie pracowników Uczelni o aktualnych konkursach z zakresu badań naukowych finansowanych ze środków budżetowych i pozabudżetowych na naukę;
- prowadzenie rejestrów dotyczących działalności naukowo-badawczej w Uczelni;
- prowadzenie działalności doradczo-konsultacyjnej w zakresie formalno-prawnych aspektów finansowania działalności badawczej;
- prowadzenie rejestru oświadczeń pracowniczych o dziedzinie i dyscyplinie oraz oświadczeń o zgodzie na zaliczenie pracowników do liczby osób prowadzących działalność naukową;
- koordynacja obsługi administracyjnej rad naukowych dyscyplin;
- wsparcie naukowców i współpraca z jednostkami w zakresie działań związanych z ewaluacją jakości działalności naukowej;
- aktualizacja bazy konferencji naukowych organizowanych lub współorganizowanych przez jednostki Uczelni;
- prowadzenie strony internetowej Działu Nauki;
- wsparcie jednostek organizacyjnych w uzupełnianiu danych dotyczących działalności naukowej w systemie POL-on;
- pełnienie funkcji administratora merytorycznego modułu projekty Teta Constellation;
- organizowanie szkoleń i spotkań dotyczących finansowania działalności naukowo-badawczej;
- utrzymywanie kontaktów i prowadzenie współpracy z instytucjami finansującymi działalność w zakresie nauki.
3. Do zakresu działania Działu Nauki w części, o której mowa w ust. 1 pkt II należy szczególności:
- wsparcie czynności administracyjno-wykonawczych związanych z prowadzeniem w Uczelni postępowań w sprawie nadania stopnia doktora i doktora habilitowanego;
- opracowanie we współpracy z radami naukowymi dyscyplin projektów aktów wewnętrznych regulujących sposób prowadzenia postępowań awansowych w Uczelni;
- współpraca z radami naukowymi dyscyplin oraz komisjami awansu w zakresie prowadzonych postępowań awansowych;
- monitorowanie przebiegu realizacji postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora;
- kompletowanie materiałów dotyczących postępowań, o których mowa w pkt 4, na posiedzenia senatu;
- przekazywanie do Biura Organizacyjno-Prawnego danych wymaganych do umieszczenia w BIP;
- koordynowanie działań związanych z przygotowaniem dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, w związku z uroczystością ich wręczenia;
- aktualizacja strony internetowej Działu Nauki w zakresie prowadzonych postępowań, o których mowa w pkt 4;
- utrzymywanie kontaktu i współpraca z Centralną Komisją ds. Stopni i Tytułów oraz Radą Doskonałości Naukowej w zakresie formalnym prowadzonych postępowań, o których mowa w pkt 4, w tym przekazywanie wymaganej dokumentacji;
- prowadzenie rejestrów dotyczących awansów naukowych pracowników;
- udział w opracowaniu sprawozdania S-12 w zakresie danych dotyczących awansów naukowych.
4. Do zakresu działania Działu Nauki w części, o której mowa w ust. 1 pkt III należy, w szczególności:
- wsparcie administracyjne dyrektora szkoły doktorskiej w zakresie zadań przewidzianych w regulaminie szkoły doktorskiej;
- prowadzenie spraw związanych z budżetem szkoły doktorskiej oraz planowanie i ewidencja wydatków;
- prowadzenie spraw administracyjnych związanych z rekrutacją do szkoły doktorskiej;
- prowadzenie spraw administracyjnych związanych z przebiegiem kształcenia w szkole doktorskiej;
- gromadzenie dokumentacji przebiegu kształcenia w szkole doktorskiej, w tym teczek osobowych doktorantów;
- obsługa uczelnianych systemów informatycznych w zakresie dotyczącym szkoły doktorskiej;
- przygotowywanie i przekazywanie decyzji i innych pism w indywidualnych sprawach doktoranta związanych z kształceniem w szkole doktorskiej;
- wsparcie w organizacji wydarzeń związanych z działalnością szkoły doktorskiej;
- obsługa ELD – elektronicznej legitymacji doktoranta;
- wydawanie zaświadczeń na prośbę doktorantów, przyjmowanie ich podań do dyrektora szkoły doktorskiej oraz informowanie o podjętych decyzjach;
- obsługa spraw związanych z wypłatą stypendiów doktorantom;
- obsługa administracyjna spraw socjalno-bytowych doktorantów;
- przygotowanie i wydawanie dokumentów związanych z ukończeniem kształcenia w szkole doktorskiej;
- obsługa administracyjna prac rady naukowej oraz rady interdyscyplinarnej szkoły doktorskiej;
- obsługa strony internetowej szkoły doktorskiej;
- współpraca z samorządem doktorantów oraz koordynatorami ds. dyscyplin naukowych;
- wsparcie dyrektora szkoły doktorskiej w opracowywaniu projektów aktów wewnętrznych regulujących pracę oraz tryb realizacji zadań szkoły doktorskiej;
- udział w opracowaniu sprawozdania S-12 w zakresie danych dotyczących doktorantów;
- udział w pracach związanych z układaniem planów zajęć w szkole doktorskiej na podstawie programu kształcenia;
- przygotowywanie i wysyłanie do Działu Kształcenia zleceń na zajęcia, o których mowa w pkt 19;
- informowanie doktorantów o aktualnych konkursach, konferencjach, stażach i innych formach wsparcia.
5. Do zakresu działania Działu Nauki należy również:
- wprowadzanie i aktualizowanie w systemie POL-on danych z zakresu działalności Działu Nauki, zgodnie z zasadami określonymi zarządzeniem rektora;
- wsparcie obsługi administracyjnej prowadzonych w Uczelni studiów doktoranckich;
- prowadzenie spraw zainicjowanych przez rektora lub prorektora ds. nauki i rozwoju.