Rada Doskonałości Naukowej informuje, że wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania tytułu profesora, o którym mowa w art. 228 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.), powinien być sporządzony obligatoryjnie na załączonych wzorach dokumentów.
Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania tytułu profesora może być złożony do Rady Doskonałości Naukowej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP (z zastrzeżeniem oświadczenia lustracyjnego, które musi być złożone w wersji papierowej i opatrzone podpisem własnoręcznym):
/RDN/SkrytkaESP
W takim przypadku wniosek powinien zostać podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Obowiązek złożenia właściwego podpisu elektronicznego dotyczy także wniosku przewodniego oraz każdego innego dokumentu wytworzonego przez Wnioskodawcę na potrzeby przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania tytułu profesora.
W celu rozpoczęcia procesu elektronicznej wysyłki dokumentacji, należy wejść na stronę główną platformy ePUAP i:
Podpis zaufany (czyli bezpłatny podpis elektroniczny) w łatwy i szybki sposób można złożyć na poszczególnych dokumentach, które powinny być zapisane w formacie pdf, poprzez poniżej wskazaną stronę internetową:
https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
Przedmiotowy wniosek może być także złożony osobiście w siedzibie Rady Doskonałości Naukowej lub za pośrednictwem przesyłki pocztowej albo kurierskiej w formie papierowej. W takim przypadku wniosek przewodni oraz każdy inny dokument wytworzony przez Wnioskodawcę na potrzeby przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania tytułu profesora musi być opatrzony podpisem własnoręcznym.
Jednocześnie Rada Doskonałości Naukowej zaleca wykorzystanie pendrivów jako elektronicznych nośników danych (przy składaniu wniosku w formie papierowej).
Zaleca się, aby w dziedzinach: nauk medycznych i nauk o zdrowu, rolniczych oraz teologicznych Wnioskodawca dołączył analizę bibliometryczną sporządzoną przez bibliotekę uczelnianą.
Postępowanie w sprawie nadania tytułu profesora, jako ostatnie z postępowań o awans naukowy, wieńczy ścieżkę kariery naukowej. Przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wprowadziły jednak znaczące zmiany w materii tego szczególnego postępowania administracyjnego. Jedną z ważniejszych zmian w tej materii jest przyznanie wyłącznej kompetencji Radzie Doskonałości Naukowej do procedowania przedmiotowych spraw. Mając powyższe na uwadze, jak i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska naukowego, Rada Doskonałości Naukowej udostepnia „Praktyczny Poradnik”, zawierający wskazówki i wytyczne związane z zagadnieniami dotyczącymi postępowania w sprawie nadania tytułu profesora.
Przedmitowoy dokument dostepny jest na BIP strony podmiotowej Rady Doskonałości Naukowej pod poniższym linkiem:
https://www.rdn.gov.pl/dobre-praktyki.poradnik-postepowania-dotyczace-nadawania-tytulu-profesora.html
Rada Doskonałości Naukowej informuje, że zakładki „wymagania dokumentacyjne wniosków
w sprawie nadania tytułu profesora” oraz „wymagania dokumentacyjne wniosków w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego”, które są dostępne pod poniższymi linkami:
https://www.rdn.gov.pl/postepowanie-profesorskie.wymagania-dokumentacyjne-wnioskow-w-sprawie-nadanai-tytulu-profesora.html
https://www.rdn.gov.pl/postepowanie-habilitacyjne.wymagania-dokumentacyjne-wnioskow-w-sprawie-nadania-stopnia-doktora-habilitowanego.html
zostały zaktualizowane. Uprzejmie zachęcamy do zapoznania się z nowymi informacjami dotyczącymi składania wniosków, w ramach wspomnianych postępowań, do Rady Doskonałości Naukowej.
Jednocześnie utworzona została nowa zakładka pod nazwą „przekazywanie akt sprawy do RDN”, która kierowana jest przede wszystkim do podmiotów doktoryzujących oraz podmiotów habilitujących.
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi interpretacji art. 187 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.) Rada Doskonałości Naukowej uprzejmie wyjaśnia, co następuje.
Stosownie do art. 187 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lub artystyczna, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej". Sformułowanie "rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna" stanowi zatem przedmiot zakresowy definicji pojęcia rozprawy doktorskiej.
Z kolei sformułowanie "w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lub artystyczna, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej" jest przykładowym wyliczeniem form pracy pisemnej. O ile w przypadku rozprawy doktorskiej, będącej monografią naukową albo zbiorem opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, należy odnosić się do ich legalnej definicji zawartej odpowiednio w § 9 (artykuł naukowy) i § 10 (monografia naukowa) rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 392), o tyle w przypadku rozprawy doktorskiej, mającej inną formę pracy pisemnej (np. manuskryptu), dopuszczalnym jest, by praca ta nie była opublikowana. Oprócz interpretacji leksykalnej, za przyjęciem powyższej tezy przemawia także interpretacja celowościowa. Ustawodawca nie wymaga bowiem, w odróżnieniu do wymogu wyrażonego w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, by rozprawa doktorska była opublikowana w czasopiśmie, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy albo wydane przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a, albo rozdział w takiej monografii. Skoro zatem ustawodawca nie unormował wymogu opublikowania albo wydania rozprawy doktorskiej, jak to uczynił w przypadku innej z przesłanek nadania stopnia doktora, w określonym czasopiśmie albo wydawnictwie, to tym bardziej nie ma podstaw do uznania, że art. 187 ust. 3 omawianej ustawy ogranicza definicję rozprawy doktorskiej do pracy pisemnej opublikowanej.
Mając powyższe na uwadze, należy uznać, iż w świetle art. 187 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce dopuszczalne jest, aby rozprawa doktorska, jako praca pisemna, składała się po części z prac opublikowanych, jak i takich, których wyniki jeszcze nie zostały opublikowane.
Jednocześnie należy podkreślić, że zagadnienie dotyczące przyjęcia rozprawy doktorskiej oraz dopuszczenia jej do obrony jest przynależne kompetencji podmiotów doktoryzujących.
Zgodnie z brzmieniem art. 67 pkt 1 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1086 z późn. zm.), w art. 179 po ust. 2 dodano ust. 2a w brzmieniu: „2a. Uchwały podjęte przy użyciu środków komunikacji elektronicznej przez komisje i zespoły powołane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisuje odpowiednio przewodniczący komisji albo przewodniczący zespołu.”. Przepis ten odnosi się wprost do ust. 1 i 2 art. 179 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669 z późn. zm.). Ustępy te normują postępowania o awans naukowy, które zostały wszczęte do dnia 30 kwietnia 2019 r., tj. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789). Wskazany na wstępie przepis nie może być zatem przywoływany w postępowaniach, które wszczynane są od dnia 1 października 2019 r.
W przypadku postępowań prowadzonych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.), w obecnym stanie prawnym, możliwość jednoosobowego podpisywania dokumentów wytworzonych przez komisję habilitacyjną wymaga odpowiedniego uregulowania w uchwałach podmiotów habilitacyjnych, podjętych na podstawie upoważnienia zawartego w art. 221 ust. 14 tej ustawy.
Mając powyższe na uwadze, Rada Doskonałości Naukowej zwraca się do podmiotów habilitujących o rozważenie możliwości wprowadzenia do przyjętych na podstawie przytoczonej podstawy prawnej odpowiednich regulacji, które umożliwią sprawne sygnowanie dokumentów wytwarzanych przez komisje habilitacyjne w toku postępowań w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, celem zachowania ustawowych przepisów dotyczących terminów tych postępowań. W ten sposób usankcjonowana zostanie możliwość podpisywania uchwały komisji habilitacyjnej oraz protokołu przez przewodniczącego tej komisji.
Dnia 12.10.2020 roku na stronach Rady Doskonałości Naukowej pojawił się komunikat dotyczący składania wniosków w RDN.Poniżej link do komunikatu:
Jeszcze do 30 kwietnia 2019 roku doktoranci, którzy zaczęli studia trzeciego stopnia przed rokiem akademickim 2019/20, mogą otworzyć przewód doktorski na starych zasadach. Jeśli tego nie zrobią, będą mogli wszcząć postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora od 1 października 2019 roku. W tym przypadku jednak – postępowanie przebiegnie już według nowych zasad.
Osoby, które rozpoczęły studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 mogą wszcząć przewód doktorski:
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów wydała komunikat o:
1. przyporządkowaniu uprawnień do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego do odpowiedniej dyscypliny w jednej z dziedzin określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - załącznik nr 1;
2. uprawnieniach przyporządkowanych do dziedzin i dyscyplin określonych w ww. przepisach, na podstawie których mogą być nadawane stopnie doktora lub doktora habilitowanego - załącznik nr 2.